Branding Coach – kim jest i jak może pomóc Twojej marce?
Do tej pory małe biznesy radziły sobie bez zastanawiania się, czym jest marka. Dysponując niewielkim budżetem, zleciały grafikowi stworzenie logo i strony internetowej. Wydawało się, że oto stworzyły markę. Dziś to za mało! Dlatego przeczytaj, kim jest branding coach i w czym może pomóc Twojej marce .
Rewolucja cyfrowa i nowy typ klienta
Nigdy wcześniej w historii ludzkości nie było takiego okresu, jak teraz, kiedy można łatwo rozpocząć biznes, zwłaszcza online.
To oczywiste, że każdy przedsiębiorca chce mieć zyski i swój udział w rynku. Problem w tym, że tak, jak zmienił się rynek, zmieniła się też kultura i trendy. Nie zadziała już komunikat „moja oferta jest najlepsza” albo „mój lokal to wyjątkowe miejsce na mapie miasta”. I to nie tylko dlatego, że mamy naprawdę w czym przebierać, ale również dlatego, że „najlepszy” dla każdego ma inne znaczenie.
Etap marketingu produktu już dawno mamy za sobą. Rewolucja cyfrowa i to, że nosimy w kieszeni minikomputer w postaci telefonu, wpłynęły na fakt, że jako klienci my również kształtujemy rynek, będąc „obywatelami Sieci”. Chcemy być częścią czegoś większego, ważnego, co decyduje o naszych wyborach. Poprzez banalny akt zakupu tej lub innej marki, możemy się opowiedzieć po stronie jakiejś idei lub sprzeciwić innej. Jako konsumenci mamy dostęp na życzenie do informacji o firmie, do jej social mediów, możemy wchodzić z nią w interakcje. Możemy porównywać oferty i w nich przebierać, sprawdzać opinie.
Świadomi przedsiębiorcy rozumieją siłę marki
Wraz z nowym typem konsumenta, pojawił się też nowy typ przedsiębiorcy – bardziej świadomego i rozumiejącego siłę marki. Świadomi przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z faktu, że na zatłoczonym rynku marka jest narzędziem przewagi konkurencyjnej.
Część z nich szuka na własną rękę informacji o tym, jak skutecznie budować markę. Jest to okupione czasem i nierzadko bywa działaniem na oślep, mniej lub bardziej skutecznym. Część firm zleca stworzenie fundamentów swojej marki agencjom kreatywnym. Inni poprzestają na zatrudnieniu grafika do stworzenia logo i zleceniu wykonania strony internetowej. Jednak nie na tym polega branding. Bardziej świadomi przedsiębiorcy zdają sobie z tego sprawę i szukają kogoś, kto naświetli im kwestie, które powinni zrozumieć, aby dobrze zarządzać swoją marką.
Kim jest branding coach?
Zawód branding coacha czy personalnego branding coacha jest dość nowy. Marką może zarządzać jej właściciel lub osoba wewnątrz firmy na stanowisku brand managera. W wielkich korporacjach funkcjonuje brand manager, który jest opiekunem marki i odpowiada za jej wizerunek wśród odbiorców. Wykorzystując analizę rynków, konkurencji, badania klientów i śledząc trendy, opracowuje on strategię oraz zarządza kampaniami marketingowymi. Czuwa nad spójnością i komunikacją marki. Brand manager zarządza wieloma procesami i ma do dyspozycji sztab ludzi do różnych zadań.
Dobre strategie nie są jednak zarezerwowane tylko dla wielkich korporacji. Mniejsze firmy mogą również skutecznie zarządzać swoim wizerunkiem w sposób zaplanowany i celowy, co daje im szansę przewagi konkurencyjnej na zatłoczonym rynku. Tutaj z pomocą przychodzi branding coach.
Powtarzając za Stephen’em Houraghan’em – strategiem marki, coachem i twórcą Brand Master Academy, branding coach to ekspert od budowania marki, który pomaga swoim klientom zrozumieć na czym polega branding od fundamentów do zaawansowanych technik. Branding coach dostarcza klientom narzędzi oraz wspólnie z nimi opracowuje plan działań, które trzeba podjąć, aby osiągnąć zamierzone efekty.
Stephen Houraghan porównał branding coacha do trenera futbolu. Trener nie wygra za zawodników meczu. Jego zadaniem jest dostarczenie drużynie planu, taktyki i zaawansowanych technik. Jest to fundament ich strategii, aby drużyna mogła stać się bezkonkurencyjna i zwyciężała.
Jaka jest różnica pomiędzy branding coachem a strategiem marki?
Branding coach różni się od stratega marki. Strateg marki opracowuje strategię na zamówienie klienta. Branding coach pracuje z klientem, aby pomóc mu taką strategię zbudować i edukuje go w zakresie zarządzania własną marką. Obydwaj korzystają z podobnych narzędzi.
Kiedy jest potrzebny branding coach?
Usług branding coacha może potrzebować marka, która istnieje jakiś czas na rynku, ale nie osiąga swoich celów lub potrzebuje wyznaczyć nowe, ambitne cele. Jeżeli przedsiębiorca dopiero rozpoczyna działalność i jest świadomy, jaką wartość mają działania strategiczne, wtedy również branding coach może mu przyjść z pomocą. Strategiczne działanie na pewno pozwoli zaoszczędzić czas i pieniądze.
Podsumowanie:
Branding coach pomaga budować i zarządzać marką. Branding natomiast, w dużym uproszczeniu, to całokształt Twojej komunikacji i wizerunek, który ona wspiera. Aby nadać swojej firmie niezapomnianą tożsamość, która jest atrakcyjna i przyciąga wymarzonego klienta, warto zadbać o swój branding. Branding Coach Ci w tym pomoże.
A jak Ty budujesz swoją markę? Czy jesteś świadomą businesswomen i w pełni wykorzystujesz swój potencjał?
Czy Twoja marka odpowiednio się komunikuje i dostarcza takich doświadczeń, które rezonują z Twoimi odbiorcami? Zapraszam Cię do współpracy.
Jak dodać język profilu na LinkedIn i zwiększyć swoje zasięgi?
Nie wiesz, jak dodać język obcy do profilu? Sprawdź, co zrobić, żeby Twój profil na LinkedIn był dostępny w różnych wersjach językowych.
SEO na LinkedIn – 10 kroków do zwiększenia widoczności profilu
Chcesz zwiększyć widoczność Twojego biznesu? Wykorzystaj do tego LinkedIn i dzięki kilku zasadom SEO spraw, aby inni łatwo Cię znaleźli.