SEO na LinkedIn – 10 kroków do zwiększenia widoczności profilu

Podziel się:

Prowadzisz swoją stronę internetową. Używasz wielu narzędzi i metod, aby poprawić jej położenie w wyszukiwarkach. Dobrze wiesz, że dzięki temu możesz skutecznie promować swoją markę i podnosić sprzedaż. Czy wiesz jednak, że jednym z najefektywniejszych narzędzi do zwiększania widoczności Twojego biznesu jest LinkedIn? Skuteczne SEO na tej platformie społecznościowej pozwoli Ci trafiać do odpowiednich osób z odpowiednim przekazem. Jak zatem dzięki pozycjonowaniu wykorzystać potencjał LinkedIn?


LinkedIn pełni dziś funkcję elektronicznej wizytówki. Dzięki niemu możesz poszerzać swoje zasięgi, nawiązywać kontakty biznesowe, wspierać sprzedaż i budować silną markę. Dlatego niezwykle ważne jest, aby w pełni czerpać z możliwości tej platformy. Pomoże Ci w tym pozycjonowanie profilu.

Czym jest SEO na LinkedIn?

SEO (ang. Search Engine Optimization) na LinkedIn to technika polegająca na dostosowaniu profilu użytkownika do wymagań algorytmów wyszukiwarek, dzięki czemu staje się bardziej widoczny i łatwiej go znaleźć w wynikach wyszukiwania. W ten sposób można dotrzeć do szerszej grupy odbiorców i zwiększyć swoje szanse na zdobycie nowych kontaktów zawodowych.

SEO na LinkedIn działa w taki sam sposób jak w wyszukiwarce Google. Pozwala zwiększyć widoczność profilu, aby właściwe osoby łatwo Cię znalazły. LinkedIn ma swój własny system rankingowy i na podstawie kilku czynników określa, jak wysoko znajdziesz się w wynikach wyszukiwania. Czy pozycjonowanie na LinkedIn się opłaca? Czy nie wystarczy wykorzystywanie potencjału SEO na własnej witrynie? No to spójrz…

Czy wiesz, że własna strona internetowa często przegrywa z LinkedIn w pozycjonowaniu? Dlaczego? Z kilku powodów. Po pierwsze roboty Google częściej tu zaglądają, więc platforma jest częściej aktualizowana. Po drugie zawiera więcej linków przychodzących i wychodzących. Duże znaczenie ma również to, że strona LinkedIn ładuje się szybko i ma prostą, przejrzystą budowę. 

Jak poprawić widoczność profilu na LinkedIn?

Co w takim razie robić, aby odnieść sukces w poprawieniu widoczności profilu? Algorytm LinkedIn, tworząc ranking, bierze pod uwagę przede wszystkim: Twoją aktywność, sposób, w jaki tworzysz sieć kontaktów, wartość Twojej treści i czas, jaki odbiorcy poświęcają na ich przeglądanie. Aby skutecznie wykorzystać SEO na LinkedIn, użyj strategii 10 kroków, które przyczynią się do optymalizacji Twojego profilu.

1. Spersonalizuj adres URL

Spraw, aby adres URL pełnił funkcję czytelnego zaproszenia do Twojego profilu. Optymalny adres to taki, który zawiera: imię, nazwisko i słowa kluczowe. Dzięki niemu odbiorcy od razu zauważą Ciebie, a nie przypadkowy ciąg liter.

 2. Używaj słów kluczowych

Aby poprawić widoczność Twojego profilu, przydadzą Ci się słowa kluczowe. To one sprawiają, że inni użytkownicy i algorytm LinkedIn łatwo Cię odnajdują. Powinny to być frazy, których używają klienci i rekruterzy, aby odnaleźć Twoje konto lub interesujące ich treści. Gdzie ich używać, aby spełniły swoją rolę?

Koniecznie wykorzystaj je w nagłówku. To miejsce, które stanowi Twoją wizytówkę i często decyduje o tym, czy ktoś przejdzie do kolejnych sekcji Twojego profilu. 

Rozmieszczaj je również w innych miejscach swojego konta: sekcji O mnie, podsumowaniu, opisie doświadczenia zawodowego. Im częściej słowa kluczowe pojawią się na Twoim koncie, tym łatwiej będzie można Cię odnaleźć. 

Pamiętaj jednak, aby nie przesadzać z ich ilością, bo nie będzie to wyglądać naturalnie i może zostać potraktowane jako nachalna reklama.

Zanim umieścisz słowa kluczowe na swoim profilu, właściwie się do tego przygotuj. Pomogą Ci w tym odpowiednie narzędzia do SEO, np. Google Trends, Answer The Public, Ubersuggest, Planer Słów Kluczowych (Google Keyword Planner). Możesz też korzystać z narzędzi Senuto.com lub Ahrefs. Oba są płatne, ale oferują darmowe okresy próbne.

3. Uzupełnij swój profil

LinkedIn to miejsce, w którym możesz pokazać swoje umiejętności i doświadczenie. Dzięki niemu możesz budować wizerunek eksperta w swojej branży. Użytkownicy odwiedzają Twój profil, aby dowiedzieć się czegoś o Tobie lub Twojej marce. Nie trać szansy na pokazanie się z jak najlepszej strony i uzupełnij każdą sekcję konta.

Ludzie lubią wiedzieć, z kim mają do czynienia, więc po zapoznaniu się z nagłówkiem profilu, zapewne skierują się do sekcji: O Mnie. Wykorzystaj ją do  opisania, czym się zajmujesz, co Cię wyróżnia i dlaczego warto współpracować właśnie z Tobą. 


Uzupełnij także sekcje: Doświadczenie, Wykształcenie i Umiejętności. Dodaj certyfikaty potwierdzające Twoje kompetencje (Jak dodać certyfikat na LinkedIn?). Dzięki temu potwierdzisz swój profesjonalizm i przyczynisz się do lepszego pozycjonowania profilu.

4. Zadbaj, aby inni potwierdzali Twoje umiejętności i kompetencje

Przyznaj, zanim kupisz produkt, najpierw sprawdzasz, co inni myślą na jego temat. Czytanie opinii jest czymś naturalnym. Po co ryzykować nieudany zakup, skoro inni sprawdzili jakość towaru lub usługi? Dzięki opiniom innych oszczędzamy czas i unikamy rozczarowań. Tak też działa LinkedIn. Ułatwia szukanie sprawdzonych partnerów biznesowych, wartościowych pracowników. Jeśli chcesz mieć dobrą opinię, zadbaj o to, aby inni potwierdzili Twoje kompetencje.

LinkedIn daje Ci możliwość wpisania do 50 umiejętności. Warto zaszaleć i nie tylko wpisać je do sekcji: Umiejętności, ale też zadbać o ich poświadczenie. Algorytm LinkedIn uwzględnia liczbę potwierdzeń podczas pozycjonowania Twojego profilu. Swoich pracodawców, zleceniodawców możesz poprosić również o referencje. Na pewno przyczynią się one do zbudowania zaufania.

5. Buduj sieć kontaktów

Jednym z systemów rankingowych w LinkedIn jest liczba nawiązanych przez Ciebie połączeń. Ważne, aby mieć ich jak najwięcej. Nie oznacza to jednak, że musisz zapraszać do swojej sieci wszystkich. Niewłaściwe kontakty w niczym Ci nie pomogą. Jeśli osoby z Twojej sieci nie będą zainteresowane treściami, które publikujesz, nie będą w nie wchodzić i ich komentować. 

Czy wiesz, że algorytm LinkedIn najwyżej ocenia połączenia 1, 2 i 3 stopnia? No dobrze, ale co właściwie oznaczają poszczególne stopnie?

Połączenia 1 stopnia – to osoby, z którymi masz bezpośrednie połączenie. Zostało ono utworzone poprzez akceptację zaproszenia. Możesz się z nimi kontaktować poprzez wysyłanie wiadomości. Połączenia 2 stopnia – to użytkownicy połączeni z Twoimi kontaktami 1 stopnia. Możesz zaprosić ich do swojej sieci. Połączenia 3 stopnia – to osoby połączone z Twoimi kontaktami 2 stopnia.

Jeśli stworzysz sieć kontaktów, wykorzystuj ją do zakładania grup. Możesz też dołączać do już istniejących. Dzięki temu dasz się zauważyć odbiorcom i algorytmowi LinkedIn. Zyskasz szansę na zwiększenie świadomości o Twojej marce.

6. Regularnie publikuj wartościowe treści

Tak, jak na swojej stronie internetowej, tak i tutaj możesz wykorzystać marketing treści. Dbaj o odpowiednią zawartość Twoich postów i artykułów. Skup się na treściach związanych z Twoją branżą. W końcu tutaj jesteś ekspertem. Dziel się wiedzą i doświadczeniem, a zapewne zyskasz w oczach potencjalnych pracodawców i klientów. Aby trafić do nich ze swoim przekazem, pamiętaj jednak o ważnej zasadzie:

Podczas pisania artykułów i postów uważaj na klątwę wiedzy. To, że Tobie coś wydaje się proste, wcale nie musi być takie dla Twoich odbiorców. Jak sprawdzić, czy Twój tekst jest zrozumiały i prosty w odbiorze? Zanim go opublikujesz, daj go przeczytać komuś, kto nie jest ekspertem w Twojej dziedzinie.

7. Obserwuj trendy

Zanim zaczniesz publikować na LinkedIn, zaplanuj, o czym chcesz pisać. Zorientuj się, jakich tematów poszukują aktualnie Twoi odbiorcy. Być może jakieś zagadnienie uważasz za oczywiste, ale ono wcale nie jest takie dla innych. Dzięki temu zyskasz możliwość  wystąpienia w roli eksperta. 
W poszukiwaniu trendów pomogą Ci dedykowane do tego narzędzia, np. Google Trends, SEMstorm.

8. Twórz opisy alternatywne ALT obrazków

Gdy umieszczasz obraz na LinkedIn, nadaj mu nazwę. Nikt jej nie zobaczy, ale zostanie ona użyta do wyszukania obrazu. Przyczyni się to do lepszego pozycjonowania Twojego profilu. Roboty Google skanują nie tylko treści, ale też obrazki i opisy alternatywne. Może to dzięki nim nowy użytkownik trafi na Twój profil.

9. Używaj hashtagów

Użytkownicy mediów społecznościowych chętnie używają hashtagów do wyszukiwania interesujących ich treści. Nawet jeśli ktoś nie śledzi Twojego profilu na LinkedIn, może na niego trafić właśnie dzięki nim. Używaj ich, aby zwiększyć widoczność swojego konta i prezentowanych na nim treści.

10. Buduj linki

Dzięki SEO na LinkedIn możesz przyczynić się również do pozycjonowania swojej witryny i odwrotnie. Ze swojego profilu możesz przenosić użytkowników na stronę internetową Twojej firmy, dzięki czemu pozyskasz linki z wartościowego źródła. Na witrynie możesz także umieszczać link do swojego konta w LinkedIn. Będzie to pomocne w pozycjonowaniu profilu, szczególnie jeśli Twoja domena jest wysoko oceniana w rankingach Google.


Podsumowanie

Znasz 10 kroków, dzięki którym poprawisz widoczność swojego konta na LinkedIn. Najwyższy czas, aby wprowadzić je w życie. Zaloguj się na swój profil i postępuj zgodnie ze wskazówkami SEO. Da Ci to szansę na osiągnięcie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Większy ruch na profilu pomoże Ci przekształcić obserwatorów w klientów, a to szansa na zwiększenie zysków.

Podziel się: